Gertak minyak masak
Oleh AZMAN ISMAIL

(WARTAWAN UTUSAN)
ISU harga siling minyak masak sawit merupakan fenomena yang memerlukan penyelesaian cepat dan berkesan daripada kerajaan. Tugas berat ini pastinya terpikul di bahu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Tindakan segera itu sangat perlu untuk mengelakkan pengguna menjadi mangsa, sama ada kesan daripada kenaikan harga mahupun ketiadaan stok minyak masak berasaskan sawit di pasaran domestik, khususnya menjelang tiga perayaan besar di negara ini, iaitu Aidilfitri, Krismas dan Tahun Baru Cina.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan tidak akan menaikkan harga siling minyak masak biarpun ada desakan daripada pelbagai persatuan pengilang dan pengedar komoditi tersebut hingga selepas sambutan Tahun Baru Cina, Februari depan.

Bagi memastikan pengeluar tidak menanggung kerugian akibat masalah tersebut, Kabinet telah mengarahkan Kementerian Perusahaan Utama melaksanakan sistem cukai SES secepat mungkin. SES pernah dilaksanakan pada 1997-1998 ketika harga minyak sawit meningkat mendadak ekoran kejatuhan nilai ringgit berbanding dolar Amerika.

Di bawah sistem itu, kerajaan membuat kutipan SES bagi minyak sawit yang dieksport dan wang itu kemudian akan digunakan sebagai subsidi kepada pengusaha minyak makan tempatan.

Cadangan itu juga masih di peringkat kajian dan masih menunggu maklum balas daripada pelbagai pihak supaya tidak membebankan pengguna terutamanya dari golongan berpendapatan rendah.

Alasan lain yang turut dikemukakan oleh kementerian ialah pengilang serta pengedar masih meraih keuntungan namun tidak selaras dengan margin yang mereka harapkan.

Harga siling bagi minyak masak kelapa sawit adalah RM1.85 bagi 500 gram, RM2.50 (1 kilogram), RM6.25 (2 kilogram) dan RM42 (12 kilogram).

Namun, pengilang serta pengedar mahukan harga siling tersebut segera dinaikkan, ekoran peningkatan mendadak harga minyak sawit mentah (CPO) di pasaran antarabangsa yang dianggap memberi impak besar kepada perniagaan domestik mereka.

Tindakan awal pengedar membuat gertakan dikesan apabila ada pasar raya yang hanya mendapat bekalan separuh daripada yang diminta. Misalnya dakwaan pengurus besar sebuah pasar raya yang mendapat bekalan 200 botol minyak masak sahaja berbanding 400 botol yang dipesan. Malah harga kilang dinaikkan 40 sen hingga RM1 mengikut berat berbanding harga siling yang ditetapkan

Kenaikkan CPO yang mencecah RM1,900 setan metrik berbanding dengan harga siling bahan mentah itu yang ditetapkan oleh kerajaan pada RM1,450 setan metrik, didakwa merugikan pengilang dan pengedar.

Peningkatan harga tersebut sejak sebulan lalu mempunyai hubungan erat dengan kekurangan bekalan kacang soya yang merupakan pesaing utama minyak sawit di pasaran antarabangsa kerana masalah cuaca yang tidak menentu di Amerika Syarikat (AS).

Keadaan ini membolehkan minyak sawit mengambil peluang daripada prestasi tersebut. Impak utama ialah kenaikan harga minyak sawit dunia dan ia dijangka berlangsung dalam tempoh yang lama kerana sebahagian tanah untuk pengeluaran soya juga digunakan untuk pengeluaran bijirin lain seperti gandum dan jagung.

Bagaimanapun pendapat penganalisis industri mengenai kenaikan semasa harga-harga minyak sawit dipertikaikan oleh Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Mentah Malaysia, Datuk Dr. Yusof Basiron.

Sebaliknya beliau menegaskan, minyak sawit tempatan bukanlah terlebih harga kerana ia masih lagi murah selepas diskaun lebih daripada AS$100 setiap tan berbanding minyak soya.

Sebelum ini, harga minyak soya sentiasa mengatasi minyak sawit di pasaran antarabangsa. Misalnya pada Januari tahun 2002, ia mencecah RM2,100 setan metrik.

Malah, kempen-kempen negatif oleh persatuan pengeluar minyak soya AS sejak awal 1990-an banyak menyumbang kepada kenaikan harga yang lebih baik berbanding minyak sawit, biarpun minyak sawit terus mampu bersaing.

Ekoran daripada kedudukan selesa CPO ini, Persatuan Pengilang-Pengilang Minyak Masak Malaysia (MEOMA) pada 9 November lalu, `menggertak' kerajaan supaya harga siling minyak masak dinaikkan serta-merta.

Presiden MEOMA, James Goh Ju Tong mendakwa, ahli-ahlinya tidak sanggup memikul lebih besar kerugian dan akan mengurangkan pengeluaran minyak masak berasaskan sawit di pasaran domestik jika tidak ada kebijaksanaan tindakan segera daripada kerajaan.

Sehubungan itu, beliau berkata, wajar sahaja kerajaan menaikkan harga siling minyak masak domestik kerana bukan untuk meraih keuntungan, sebaliknya sekadar menampung kerugian yang besar akibat kenaikkan CPO di pasaran antarabangsa.

Kenyataan James tersebut pada dasarnya dapat dilihat pada dua sisi. Benarkah pengilang-pengilang mengalami kerugian besar ekoran meningkatnya harga CPO di pasaran antarabangsa atau ada faktor lain yang mendasari gesaan tersebut seperti peluang mengubah margin keuntungan mereka?

Jika dilihat secara umum, hanya lima peratus CPO diperuntukkan untuk kegunaan domestik dan mereka mendapat subsidi oleh kerajaan. Selebihnya adalah untuk pasaran antarabangsa.

Jika dinilai daripada peningkatan harga CPO di pasaran antarabangsa itu, pastinya pengilang-pengilang dan pengedar mahu menjualnya ke luar negara. Mereka pasti meraih keuntungan yang berlipat ganda berbanding menanggung kerugian (penjualan domestik) seperti yang didakwa.

Dalam hal ini, MEOMA dan persatuan-persatuan pengilang serta pengedar lain jelas melirik kepada pasaran antarabangsa yang lebih menguntungkan berbanding hanya menikmati keuntungan kecil atau terus menanggung kerugian seperti yang didakwa.

Oleh itu, satu-satu jalan keluar supaya mereka juga dapat mengubah margin keuntungan dalam pasaran domestik ialah mendesak kerajaan menaikkan harga siling supaya mereka turut mendapat `durian runtuh' daripada kenaikkan komoditi itu di pasaran antarabangsa.

Dan, senjata utama untuk mendesak kerajaan ialah mengurangkan pengeluaran minyak sawit untuk pasaran domestik atau membekukan pengedaran stok yang sedia ada.

Sejauh mana benar atau tidak, beberapa pasar raya utama di ibu kota seperti Carrefour dan Jaya Jusco Mid Valley, Mega Mall mengalami penyusutan bekalan minyak masak sawit hingga 50 peratus ekoran ketiadaan bekalan sejak lebih seminggu lalu.

Berdasarkan laporan pasar raya terbabit kelmarin, pembekal-pembekal tidak mahu menghantar stok minyak masak sawit mereka kerana semata-mata tidak bersetuju dengan harga siling yang ditawarkan oleh kerajaan.

Sehubungan itu, Muhyiddin mengeluarkan kenyataan tegasnya untuk mengadakan pemeriksaan ke kilang-kilang dan pusat-pusat simpanan minyak masak sawit di seluruh negara supaya ia tidak menjejaskan keperluan musim perayaan.

Beliau turut memberi amaran untuk mengenakan tindakan undang-undang terhadap pengedar-pengedar dan pengilang yang `degil' berdasarkan Akta Kawalan Bekalan 1961 yang membawa kepada denda maksimum RM25,000 atau peraturan-peraturan yang sedia ada.

Sementara itu, Muhyiddin mempunyai alasan tersendiri untuk tidak menaikkan harga siling minyak masak sawit hingga ia akan diputuskan selepas Tahun Baru Cina depan.

Antaranya, pengilang-pengilang dan pengedar tidak mempunyai inisiatif untuk menurunkan harga ketika kejatuhan komoditi itu di pasaran antarabangsa.

Namun, beliau berkata, ketika mereka (pengilang dan pengedar) merasa tidak mendapat sasaran keuntungan yang sewajarnya ekoran kenaikan CPO di pasaran antarabangsa, mereka mulai `menggertak' kerajaan.

Sementara itu, MEOMA yang dihubungi kelmarin, berharap satu keputusan yang adil dan memuaskan hati semua pihak dapat dicapai tentang harga siling minyak masak domestik selepas Tahun Baru Cina.

Paling penting, MEOMA mahu kerajaan memandang serius supaya mereka tidak terus mengendong kerugian hingga menjejaskan industri minyak masak sawit tempatan.

Comments