Lesson Learned

Jangan Memandai-mandai / atau cuba Being Nice

Hari ni aku baru tahu... Rupa-rupanya memang ada manusia, yang mana dia tak nak bertanggung jawab langsung atas apa yang berlaku.

Ceritanya macam nih. Kejadian ni berlaku di opis aku laa. Masa tu aku nak fotostat sumthing. Then, ada la mamat sorang nih. Macam blur-blur tak tau nak guna mesin laminate. Dia tanya-tanya aku, macam mana nak guna mesin laminate tu. Aku dengan pengalaman laminate yang ada kat opis lama kata, cuba laa masukkan kan. Test la dulu, ok ke tak mesin ni.

Mamat nih dengan suke hati, tak mau test dulu. Terus je la dia nak laminate menda tu. Aku suruh je laa masukkan menda tu.. siap aku plug in kan power lagi. Then, alat laminate tu macam bengong... apa yang dimasukkan macam tak menjadi. Then dia pon kononnya macam cuak la... dan terus cuba kuarkan menda yang dia nak laminate tu. Then dia cuba lagi dengan memasukkan the other side of benda yg dia nak laminate. Terus stuck menda tuh. Then datang sorang akak kat opis aku tu, dia tgk mesin tu stuck ngan benda yg mamat tu nak laminate. Dia kata la, cuba tanya org yg biasa buat keja laminate pakai mesin tu and suruh mamat tu kuarkan benda yg tersangkut tu.

Dengan selamba mamat tu suruh aku setelkan menda tu dan suruh aku cari org yg biasa buat tu. Aku terkejut laa... Aiks... apasal macam lepas tangan je mamat nih? Aku cakap la kat mamat tu.. buat la prob report je. Then dia macam endah tak endah, terus kuar dan kata kat kakak tu, kata aku yg buat mesin tu sampai mcm tu and suruh aku setelkan masalah tuh. Uiks... aku terkejut lagi. Niat aku yg baik nak tolong dia tu, terus dia pulangkan dengan rasa takda tanggungjawab utk setelkan masalah tu sama-sama.

Then aku malas nak citer panjang, aku cakap nanti aku setelkan la. Siap kakak tu tepon aku kata, apa status mesin laminate tu dan suruh cari org yang biasa buat menda tu utk betulkan balik. Mamat yg mula2 tadi yg tanya cara utk laminate tu.. dah siang2 lepas tangan. Aku pun malas nak citer panjang ngan kakak tu, kata aku akan setelkan mende tuh. Lepas letak gagang tepon je.. terus aku buat prob report online. SIAP, tak lama kemudian terus mesin tu diambil budak maintenance utk dibuat apa yang patut. Huh.. tensen tol aku.

Lenkali, kalu ada sesapa mintak tolong (esp mamat tu) or else yg aku tak baper kenal kat opis, dan aku tak tau sgt nak operate mende tu.. next time aku akan jawab.. TAK TAU. Abih citer.

Comments

Paksu said…
Ko gigit je telinga budak tu.
Unknown said…
Orang macam ni jenis kalau kau campak bunga100x kali pun dia akan berak jugak kat tempat kau.

Untuk insan seperti ini G.o t.o H.e.l.l

Jgn menyusahkan diri untuk orang yang macam ni.. bolayan jerr. biar dia tersepit kat mesin laminate tu pulak. macam peribahasa tapi kau jgn pulak nak melepas kan anjing tersepit.

PEACE