Nasi Ambeng - Selera Herba

Selera Herba.

Aku dah cuba dua tiga kali makan nasi ambeng kat kedai ni. Kedai Selera Herba. Sebelah Bangi Chicken House. Rasanya ok juga. Harga dalam RM6. Ada nasi putih, ikan masin, mee goreng, keropok, serunding, sambal goreng, ayam goreng dan kuah rendang. Bila aku sebut nasi ambeng, terkenang aku zaman kanak-kanak.

Pada waktu tu, aku suka kalau ada kenduri kat kampung aku. Sanggup aku tunggu sampai lewat malam menantikan bapak aku balik dari kenduri semata-mata sebab nak makan 'berkat'.

Nasi Ambeng Selera Herba.

Kenapa panggil berkat? Aku pun tak tau. Ni style kenduri orang jawa la ni. Kalu kenduri, lepas doa selamat biasanya diorang akan dihidangkan dengan kuih muih dan nasi berlauk dalam dulang. Jemaah yang hadir biasanya cuma makan kuih sahaja di rumah tuan rumah yang
menganjurkannya. Then nasi berlauk dalam dulang yang dihidangkan tuh akan dibungkus dan dibahagikan untuk dibawa pulang ke rumah dan dimakan bersama-sama ahli keluarga.

Aku memang suka makan nasi berkat ni. Walau pun tak sebanyak mana, tapi bila makan beramai-ramai, dengan mak aku, bapak aku n adik beradik. Sangat seronok dan sedap. Aku masih teringat bau nasi berkat yang dah bercampur dengan lauk, apabila daun yang membungkus nasi tu dibuka.

Sekarang, susah dah nak dapat nasi berkat macam tu. Sekarang biasanya nasi berkat tu dah bertukar pembungkusan ke bekas polisterin.

Nasi ambeng.. best btol kalu dapat makan yang real punya, yang betul-betul kampung and ori. Takpalaa... tak dapat yang ori, dapat makan macam kat Selera Herba pon ok laa.. :-)

Comments

Paksu said…
ingatkan kecik2 dulu makan chicken chop jah.
TT said…
kat tepi taipan ada satu makcik pepagi jual nasi ambeng dlm daun pisang yg kon tu...x tau la original ke tidak, tp sgt2 laku.cina2 pun selalu beli sampai leh sold out jam 10.
Ad said…
kat taipan pepagi ada satu makcik dan pekerja indonesia nya yg jual nasi ambeng dlm kon daun pisang.tak tau la sama ada itu rasa ori atau x, tp mmg sgt2 laku dan selalu sold out.
ijamlaa said…
ahaha....tq ad.... ko ada ckp kat usj 9/3a kat ngan taipan aa.. ok... akan aku pergi weekend kang... (harap bangun awal.) tak sabo nak tunggu weekend depan.