Friday, September 26, 2008

Salam Aidilfitri


Salam Aidilfitri dan Maaf Zahir & Batin.

Bersedekah amalan mulia?


“Kita tak minta, tak cari, Mohamad Imran yang hantar. Serupa juga kalau orang bagi sedekah, awak tak terima ke sedekah itu?’’ ujarnya. (2)

Aku nak tergelak, ada jugak. Hendak rasa macam mamat ni tak berfikir, ahli politik la plak.

Bila aku kenang kembali, bagaimana seseorang itu boleh menyamakan perbuatan/perkara yang mulia seperti bersedekah disamakan dengan menerima habuan seks. Memang benar, rezeki jangan ditolak, tapi jika inilah yang dikatakan sebagai rezeki, bagaimana pula dengan perkara lain?

Fikir-fikirkanlah.....

Note: Aku dah malas nak pikir.



Rujukan
1. Samakan habuan seks dengan sedekah: Zul Hassan disaran bertaubat - 25/09/2008 6:22pm

2. Seks: Ahli PKR dakwa diperangkap - 24/09/2008

Tuesday, September 23, 2008

Makan tak sedap... saya nak order boleh?

Topik yang menarik untuk difikirkan bersama.

1. Makan tak sedap, nak sedap pergilaa masak sendiri...

2. Nak masak sedap, beli aaa barang-barang masakan yang bagus...

3. Nak beli barang-barang sedap, keluarkan la duit sendiri...

4. Hendak keluarkan duit sendiri sila lah bekerja dengan tekun dan berusaha...

Tetapi.....

4. Untuk tahanan/pesalah, adakah perlu anda perlu keluarkan duit sendiri..? Sudah tentu tidak bukan...

5. Nak beri makan kepada tahanan/pesalah.. pihak berkuasa kena aa keluarkan duit untuk membeli makanan untuk diberi kepada tahanan/pesalah.

6. Dah diberi makan, kata tidak sedap... tak kena dengan selera... tak 'human'....

7. Minta yang sedap-sedap...

8. Jika diberi yang sedap-sedap, duit siapa yang akan digunakan? tentulah duit rakyat..(eh... tax payer...., er... aku dah kena baya tax ..)

9. Buat apa nak beri sedap2 kepada tahanan/pesalah... nanti ramai yang nak menjadi tahanan..

10. Jika dah boleh makan sedap dalam tahanan.. (eg. ada al-a-carte order, pilihan menu.. buffett... wa... ada buffett kat dalam tahanann...!!!), ramai yang suka ditahan atau menjadi pesalah..

11. Lain kali, siapa nak makan sedap, bleh aa jadi tahanan.


Ahaks..

Pendapat aku yang takda nilai sangat...

Sunday, September 21, 2008

Firasat - Marcel





Ohh... 


Kemarin 

Kulihat awan membentuk wajahmu 

Desau angin meniupkan namamu 

Tubuhku terpaku 


Semalam 

Bulan sabit melengkungkan senyyummu 

Tabur bintang serupa kilau auramu 

Akupun sadari 

ku segera berlari 


Reff : 

Cepat pulang 

Cepat kembali 

Jangan pergi lagi 

Firasatku ingin kau 

Tuk cepat pulang 

Cepat kembali 

Jangan pergi lagi 


Akhirnya 

Bagai sungai yang mendamba samudra 

Kutau pasti kemana kan ku bermuara 

Smoga ada waktu 


Sayangku 

Ku percaya alampun berbahasa 

Ada makna dibalik semua pertanda 


Firasat ini 

Resah rindukah atau kah tanda bahaya 

Aku tak peduli 

Kuterus berlari 


Reff : 

Cepat pulang 

Cepat kembali 

Jangan pergi lagi 

Firasatku ingin kau 

Tuk cepat pulang 

Cepat kembali 

Jangan pergi lagi... 


Dan lihatlah sayang 

Hujan turun membasahi 

Seolah tuk berairmata 


Reff : 

Cepat pulang 

Cepat kembali 

Jangan pergi lagi 

Firasatku ingin kau 

Tuk cepat pulang 

Cepat kembali 

Jangan pergi lagi 

Firasatku ingin kau 

Tuk cepat pulang 

Pulang... wow.. huu.. 


Akupun sadari 

Engkaulah firasat hati.. 

Lupa Sejarah....

Sejak akhir-akhir ini terlalu banyak pihak memberikan pendapat mengenai betapa ramai yang sudah melupai akan bagaimana tertubuhnya negara Malaysia. Sehinggakan banyak komen dan pandangan menyatakan bahawa warga Malaysia sudah melupai sejarahnya.

Tiba-tiba aku terfikir:

  1. Apakah tidak terkesan langsung pembelajaran matapelajaran Sejarah selama lima tahun diperingkat sekolah menengah?
  2. Perlukah di rombak?
  3. Adakah objektif pembelajaran mata pelajaran di sekolah seperti berikut tidak langsung dapat di capai?:
  • Berbangga sebagai rakyat Malaysia 
  • - menghargai jasa dan perjuagan tokoh-tokoh negara
  • - menghormati lambang-lambang negara 
  • - menjaga dan mempertahankan maruah bangsa 
  • - berbangga dengan sejarah negara 

  • Bersemangat setia negara 
  • - taat setia kepada pemimpin negara 
  • - peka kepada masalah dan isu negara 
  • - bersyukur sebagai warganegara Malaysia 

  • Berdisiplin 
  • - berlaku adil dan bertimbang rasa 
  • - mempertahankan Perlembagaan Negara 
  • - bersifat amanah & jujur
Jadi, apa sebenarnya yang berlaku?

Thursday, September 18, 2008

Let's shuffle


A brand new iPod Shuffle. Turquoise in color. Like it very much.

Saturday, September 13, 2008

Pavilion-surau


Rupanya ada surau kat pavilion. Level 5, sebelah outlet canon

Wednesday, September 03, 2008

MC lagi

1. Semalam pegi berjumpa doktor. Buat follow-up.

2. Buka jahitan. 5 jahitan. Sakit gak..

3. Dapat MC. Sambung dari 3hb - 8hb.

4. Rasa macam nak balik kampung.

Tuesday, September 02, 2008

Salam Merdeka dan Salam Ramadhan

Walaupun sudah 2hb September, rasanya tidak salah lagi untuk mengucapkan Salam Merdeka ke-51 kepada semua warga Malaysia. Sudah 51 tahun kita merdeka dan pada pengamatanku, sambutan merdeka kali ini amat sederhana. Mungkin disebabkan pada 2008 ini, pelbagai cabaran dan dugaan serta kepayahan melanda setiap warga Malaysia. Namun, moga hari mendatang diharungi dengan penuh kecekalan dan keazaman serta usaha gigih bagi mencapai kejayaan dan kemakmuran.

Juga, Salam Ramadhan diucapkan kepada semua muslimin dan muslimat. Moga Ramadhan kali ini dapat dimanfaatkan dengan sewajarnya.

-ijam